Sommermelk og gode avlsdyr lønner seg!

Lesetid: ca 4 min

Det er ønske om mer melk om sommeren for jevnere melkeleveranse gjennom året. TINE premierer derfor de som leverer melk i denne perioden. Øk lønnsomheten ved å sikre deg gode avlsdyr for mer produksjon av sommermelk.

En rød ku som står og spiser gress på beite. Grønt jorde, skog og fjell i bakgrunnen.
Geno, TINE og MSD Animal Health samarbeider om å ha økt fokus på produksjon av sommermelk. Foto: Els Korsten.

På landsbasis er melkeleveransen betydelig lavere på sommeren enn i vintermånedene. I noen områder er sommerleveransene bare halvparten av vinterleveransene.

Den sterke variasjonen i leveranser betyr at en må ha en betydelig overkapasitet i hele verdikjedenTINE premierer derfor produksjon av sommermelk. Å produsere mer sommermelk øker lønnsomheten for både bonden og TINE. 

Les om verdien av sommermelk på TINE sin nettside

Sommer og semin 

Det kan være en utfordring å få inseminert dyrene på sommeren, spesielt kvigene, som ofte går lengre unna eller for seg selv. Dermed kan brunsten være vanskeligere å fange opp.  

Samtidig er også kvigene det mest verdifulle avlsmaterialet i besetningen, og derfor oppnås størst gevinst av å inseminere disse med gode okser. 

Forsinket innkalvingsalder koster. Et grovt regnestykke viser en kostnad på kr 35,- pr kvige pr dag når alder ved første inseminering utsettes. Dersom 2 kviger som er klar for inseminering i juni ikke blir inseminert før i september, gir det en kostnad på ca kr 6500,-.  

Det finnes heldigvis mange gode tips og hjelpemidler for å få kalv i kua om sommeren.  

Gode hunndyr for framtidig produksjon av sommermelk

Ved å inseminere med REDX (kjønnsseparert NRF-sæd) på våren/sommeren kan du sikre seg tilgang på flere gode hunndyr for framtidig produksjon av sommermelk.

Med REDX er det i gjennomsnitt 90% sannsynlighet for å få en kvigekalv. Derfor er det lurt å prioritere REDX til dyr med høy avlsverdi. 

Stabilt gode fruktbarhetsresultater

Geno jobber hele tiden målrettet for å sikre god kvalitet på produktene. Vi sjekker også resultatet av insemineringene i felt, og fruktbarhetsresultatene viser seg å være stabilt gode og konkurrerer godt med importert vare.

Resultatene fra 2024 viser at ikke-omløpsresultatene (IO56) er svært konkurransedyktige. REDX hadde i snitt ikke-omløp på 66,4%, mens importerte produkter som var kjønnsseparerte fra Holstein, Jersey eller Viking Rød lå i snitt på 64,8%.  

REDX_IO_figur2024.png
Figuren viser ikke-omløp for kjønnsseparert NRF (REDX) og importert kjønnsseparert d i 2024. 

Les mer om REDX her

Tilpass avlsplan til innhold i beholder

 

Brunstkontroll på beite 

Praktisk tilrettelegging for inseminering av kviger på beite er ofte en utfordring. En fôringshekk med fangfronter kan være et godt alternativ. Her er det viktig at kvigene er vant til å få kraftfôr i hekken slik at de lett "lar seg lure" den dagen de skal insemineres.   

En aktivitetsmåler kan også være til god hjelp. Det finnes flere typer aktivitetsmålere. Geno har et samarbeid med MSD Animal Health om salg av en frittstående aktivitetsmåler; SenseHub 

En aktivitetsmåler gjør det mye enklere å holde kontroll på brunsten, også i løpet av beiteperioden.  

Med SenseHub aktivitetsmåler får du:  

  • Brunstvarsel på mobil, så du kan ha kontroll på brunsten, også på ferie 
  • Mulighet for flere brukere med ulike tilganger på appen, så avløseren også får varsel 
  • Mulighet for å utvide antennens rekkevidde ved å legge til flere antenner til anlegget 
  • Dyrene trenger kun være innenfor rekkevidde en gang om dagen for å få inn registreringene 
  • Mulighet for bruk på seter 

Slik fungerer SenseHub

Tilpasning av SenseHub for seterbruk

Sensehub og sommermelk

Følg oss på #VerdienAvSommermelk i sosiale medier.

Verdien av sommermelk

REDX-kampanje fra 15. juni 2025

Fra 15. juni til 15. juli får du REDX kjønnsseparert sæd til en rabatt på kr. 200 per dose fra disse oksene:

12367 NR Ekra-PP

12367 Ekra-PP.jpg

12385 NR Timpelen

12385_NR Timpelen (1).jpg

12408 NR Lilleaas-PP

12408_kampanje2.jpg

12411 NR Nesshaugan

12411_kampanje2.jpg