Gå til Tekst
Offisiell åpning av Geno sitt kjønnssepareringslaboratorium

Pressen ønskes velkommen til offisiell åpning av Geno sitt kjønnssepareringslaboratorium på Store Ree i Stange mandag 13.11 kl 15.30.

Geno var den første i verden til å signere avtale med Genus ABS om å kjøpe deres nye og patenterte teknologi IntelliGen for kjønnsseparering. For Geno innebærer det en investering med ombygginger og tilpasninger i størrelsesorden kroner 40 millioner. Målet er at norske bønder skal få bedre tilgang på kjønnsseparert oksesæd fra flere ulike okser enn i dag. Internasjonalt er det også viktig for Geno å sikre økt leveransedyktighet i markedet med god kjønnsseparert NRF-sæd.

Mandag 13. november kl 15.30 markerer Geno sammen med leverandøren Genus ABS at vi er klare for å produsere kjønnsseparert NRF-sæd på egenhånd i Norge. Da skal vi ha snorklipping og markering, samt litt informasjon om teknologien.

Fra Geno deltar både styreleder Jan Ole Mellby og adm.dir. Sverre Bjørnstad. Fra Genus ABS deltar adm.dir. Karim Bitar (CEO Genus) og Jesus Martinez som har ledet utviklingen av teknologien. I tillegg er det flere representanter fra både Genus ABS og Geno til stede.

Program på Store Ree mandag 13.11:

• kl 15.30 Snorklipping på laboratoriet og en kort omvisning
  • Kl 16.00 Foredrag fra både Genus ABS og Geno om teknologi og muligheter. Dette foregår på storsalen i hovedbygningen
  • Servering av snitter og kaker i hovedbygningen
  • Ca kl 17.00 Slutt

Nytt laboratorium

Det forhenværende eliteoksefjøset på Geno sitt anlegg på Store Ree er bygd om for å huse et eget laboratorium for denne spesielle teknologien. Her benyttes det laserteknologi for å skille mellom x- og y-kromosomer i sædcellene. Genus ABS har brukt over sju år på utvikle denne teknologien som gir kukalv i 90 % av tilfellene.

Teknologien har fått navnet IntelliGen og er mer skånsom mot sæden enn andre lignende metoder. Geno forventer også at denne sæden skal gi bedre fruktbarhet i fjøsene enn kjønnsseparert sæd produsert på andre metoder.

Genoprodusert kjønnsseparert sæd, IntelliGen®

- Vi er stolte av å være den første samarbeidspartneren til ABS som kan tilby denne teknologiplattformen til våre medlemmer, sier Sverre Bjørnstad, adm.dir. i Geno. - Oppstart av ordinær produksjon skjer før jul. Ambisjonen er å være leveringsdyktige i Norge i løpet av første kvartal 2018. - Internasjonalt er det også viktig for Geno å sikre økt leveransedyktighet i markedet med kjønnsseparert NRF-sæd av beste kvalitet.

- Å tilby egenprodusert kjønnsseparert sæd til våre eiere og våre kunder har vært ønsket lenge, og gjennom samarbeidet med Genus ABS har Geno fått tilgang til den nyeste teknologien for kjønnsseparering, sier Sverre Bjørnstad.

Kontakt for mer info:

Mari Bjørke, kommunikasjonssjef, tlf 90778301, mb@geno.no