Gå til Tekst
Gå til Tekst
Økende internasjonal etterspørsel etter avlsmateriale fra NRF

Økende internasjonal etterspørsel etter avlsmateriale fra NRF

Geno opplever en økende anerkjennelse av det arbeidet som flere generasjoner av norske bønder har lagt ned i utviklingen av NRF-rasen. Dette viser at langsiktig arbeid gir resultater, og i 2015 ble NRF igjen den mest solgte røde rasen internasjonalt. 

– Vi har erfart at NRF-rasen har vokst i popularitet år for år, men spesielt i løpet av de siste tre årene, sier Geno-direktør Sverre Bjørnstad.

 

Topp 5-markeder for eksport av NRF-sæd i 2015 er USA, Storbritannia, Nederland, Italia og Polen, og totalt eksporterte Geno til 30 ulike markeder siste året.

 

– Våre internasjonale kunder opplever at kuer med "NRF-inside" har en melkeytelse på linje med Holstein, samtidig som de ser en betydelig forbedring innen egenskapene helse, fruktbarhet og holdbarhet. I sum opplever de ei robust og lettstelt ku med stor produksjonskapasitet. Med de lave melkeprisene ute i verden, opplever de også at de tjener på mer kjøttfulle dyr, sier Bjørnstad.

 

– Vi vet fra rutinemessige registreringer i mange land at fruktbarheten og drektighetsprosenten er bedre ved bruk av NRF enn andre raser. Data fra USA dokumenterer at bruken av NRF i besetningen reduserer kostnadene og øker inntektene. Ferske studier viser en økning i nettoinntekt på 75 US$ per ku per år sammenliknet med ren Holstein.

 

Melkeprodusenter verden over ønsker sterke og sunne kyr som gir lite problemer i den daglige drifta samtidig som de har stor produksjonskapasitet. Vår erfaring er at dette er bakgrunnen for den økende etterspørselen etter NRF internasjonalt, avslutter Sverre Bjørnstad.

 

Slik profilerer Geno NRF globalt med nytt merke og ny drakt


Til toppen