Kostholdsråd basert på tvilsomt grunnlag - flere meninger
Av: Sverre Håvard Bjørnstad
De nye kostholdsrådene er interessant, og tidvis irriterende lesning. Her gis det råd basert på et grunnlag som det absolutt kan stilles store spørsmålstegn ved.
Der det i grunnlagsmateriale opereres med sammenhenger som kan karakteriseres som sannsynlige, men ikke beviste, munner dette ut i klare anbefalinger. En av anbefalingene er å redusere inntaket av rødt kjøtt pga av en mulig økning av forekomsten av tykktarmskreft.
Professor Jeff Wood, som er redaktør av Meat Science, har publisert en studie som viser at forekomsten av tykktarmskreft hos personer som ikke spiser kjøtt er 5 av 1000 personer. Ved et inntak av kjøtt som tilsvarer USA sitt nivå, dvs ca 41 kg storfekjøtt pr person, øker forekomsten til 6 av 1000. Dvs en økning på 0,1 %. Skyldes denne marginale økningen kjøttforbruket eller er det et resultat av en ulik livsstil mellom disse gruppene?
I tillegg mener vi det må være grunnlag for å se på forskjellen mellom storfekjøtt produsert og spist i USA og i Norge. I Norge er det en kraftfôrandel på ca 40 % i spiseseddelen til storfe og ca 60 % er grovfôr. Kraftfôret består i hovedsak av korn. I USA foregår framfôring av slaktedyr i feed-lots med en kraftfôrandel på ca 80 til 90 %. Her består fôrseddelen av mye mais. Mais har ugunstige fettsyrer med mye omega 6. Dette omdannes til arakidonsyre som igjen omdannes i cellene til signalstoffer som er vist å kunne gi betennelser, blodpropp og høyt blodtrykk, og arakidonsyre øker også utviklingshastigheten for kreft. I tillegg så benyttes det implantater med hormoner (blant annet østrogen og progesteron) som gir økt tilvekst, større kjøttfylde og mørere kjøtt. Det har pågått en lang diskusjon mellom EU og USA om mulige negative effekter av denne hormonbruken, så vi er ikke de eneste som er kritisk til denne unødvendige bruken av hormoner.
Om dette ikke er nok til å si at sammenligningen ikke er holdbar, så kan vi tilføye at amerikanerne er flinke til å tilberede smakfullt kjøtt, med mye sauser, nydelige marinader og mye salt. Vår påstand er at vi ender opp med produkter som ikke er sammenlignbare. Her må vi minimum kunne kreve at det foretas sammenlignbare studier, før det trekkes bastante konklusjoner. Dette gir grunnlag for å stille et stort spørsmål ved om grunnlaget for kostholdsrådene er godt nok fundert.
Kok maten i meierismør, sier den svenske legen Annika Dahlqvist som gir norske kostråd det glatte lag.
Tysk dokumentasjon som kostholdsrådene baseres på er hentet her, les selv:
Bundesinstitut fûr Risikobewertung i Tyskland - vist til i rapporten om kostrådene fra Helsedirektoratet som imidlertid har valgt å se bort fra konklusjonene i rapporten derfra.
Flere som mener:
Artikkel i dagens VG
Ekspertenes dom i VG
Myndighetene har fettfobi i Aftenposten